onsdag 9 oktober 2013

Min nagelvård

Här kommer ett inlägg från förra bloggen. Tyckte det var bra om det fanns med här också. 
Fick en frågan om hur jag behandlar nagelbanden och hur jag får mina naglar att hålla och liknande, så jag tänkte att jag visar hur jag behandlar mina naglar. :) Vill påtala på en gång att detta funkar för mina naglar och det kanske inte funkar på dina. 
Börjar med att ta bort det gamla nagellacket med remover. Antingen med Depend Nagellackremover och en bomullsrondell eller med Depend Dip-in Nagellacksremover. Det beror lite på vilket sorts lack jag har på fingrarna. Har jag t.ex glitterlack på naglarna så använder jag Dip-in, för då slipper jag gnugga så mycket. :)
Nästa steg är att trimma bort död hud och nagelband. Till det använder jag oftast Trind Cuticle Remover. Smetar på ganska rikligt på nagelbanden, låter sitta i ca 4-5min och tar sedan en mjuk nagelborste och lite vatten och gnuggar lite försiktigt på naglarna. Jag har inte mycket överväxta nagelband så jag behöver inte göra så mycket mer än så. Detta gör jag 1 gång i veckan.
Efter det så smörjer jag in naglarna med Lush Nagelbandskräm, den är riktigt fet och mjukgörande för både naglarna och nagelbanden. Detta gör jag morgon och kväll. Jag filar även mina naglar om det behövs. Alltid med en glasfil. Mina naglar mår så mycket bättre med glasfil. Skivar sig inte och håller mycket bättre.
Jag använder ALLTID ett baslack. Min favorit är Isadora Second Nail och färgen Pink. Dels för att inte få missfärgade naglar av lacken och dels för att mina naglar har blivit starkare och hårdare av den användningen. Men också för att lacket sitter så mycket bättre på nageln om du använder ett baslack. 
Nu börjar själva lackningen. Den roligaste biten. Dock blir den inte så kul om du inte sköter om dina naglar. En bra bas under så går det nästan inte att misslyckas med färgen. 
Jag börjar med att lägga en droppen längst ner på nageln. Inte nära nagelbanden. Jag tar sedan lite mer färg och drar ett drag på varje sida av nageln. Till sist ett till drag på mitten av nageln. På så sätt blir lackningen snygg och det är väldigt sällan jag blir tvungen att städa nagelbanden. Beroende på nagellack så lägger jag oftast två lager av lacket. Vill inte att man ska se VNL (visible nail line).
(Lite svårt att ta kort och måla samtidigt, hoppas ni fattar ändå ;) )
Avslutar ALLTID med ett topplack! Vill jag ha glans så använder jag antingen Seche Vite eller Poshe. Båda två är otroligt snabbtorkande och man målar dom medans lacket fortfarande är blöt. Sitter jättebra och jag kan i princip gå med samma lack i en vecka och det ser fortfarande snyggt ut. Jag tycker man ska införskaffa ett bra baslack och ett bra topplack, annars försvinner lacket så snabbt. Vill jag ha en matt yta så använder jag China Glaze Matte Magic. Blir matt och torkar även det snabbt. 
Klart! Jag har nog även haft lite tur med mina naglar. Har haft ända sen mellanstadiet hårda och naturligt långa naglar. Men jag märker om jag slarvar att ta hand om mina naglar. T.ex. om jag använder metallfil (hemska tanke!) så skivar mina naglar sig på en gång. Även om jag struntar att trimma nagelbanden eller struntar i baslacket. Ang själva lackningen så är det tyvärr att övning ger färdighet. Öva, öva och öva. Blir det hemskt så är det bara att ta bort och börja om. 
Färgen jag använde på mina naglar ikväll är från Gina Tricot och heter Blue Bug. I flaskan ser den ut som ett duokromt lack men jag vet inte om det överförde sig så mycket på naglarna. Får se hur det ser ut i solljuset imorgon. Det var iallafall lättlackat och täckte bra på 2 lager. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar